Radiostilte na de sollicitatie?

Misschien kent u het gevoel van brandend ongeduld dat ontstaat als er niet onmiddellijk op een sollicitatie wordt gereageerd. Zekerheid is slechts een telefoontje of e-mail verwijderd, maar wanneer is het juiste moment om op te volgen? En hoe kom je zo onopvallend mogelijk over?

Waarom zo stil?

Als er subjectief veel tijd zit tussen het versturen van de aanvraag en de feedback, kunnen er verschillende redenen zijn. Grote bedrijven moeten elke week tientallen aanvragen doorzoeken en categoriseren voordat ze in contact kunnen komen met aanvragers.
Je moet er ook rekening mee houden dat een sollicitatie vaak door verschillende handen gaat omdat er meerdere mensen of afdelingen bij het selectieproces betrokken zijn. Als u uw documenten tijdens de vakantieperiode indient, moet u er rekening mee houden dat u wat langer op een reactie moet wachten.
Het is allemaal een kwestie van timing
Als je bij een bedrijf solliciteert naar een vacature, moet je meestal twee keer wachten: nadat je je sollicitatie hebt ingediend en nadat je een sollicitatiegesprek hebt afgerond. Afhankelijk van waar u zich bevindt in het aanvraagproces, zijn er verschillende regels van toepassing op vragen.

Na het solliciteren

Nadat de sollicitatiedocumenten zijn ingediend, is het tijd om te wachten. En wacht. En wacht. Hoe snel je een afwijzing of een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek ontvangt, hangt af van de grootte van het bedrijf en het aantal sollicitaties dat de recruiter moet overwegen.
Wanneer kun je opvolgen zonder iemand op de zenuwen te werken met je euforie? Een goede indicatie kan de sollicitatiedeadline zijn, deze staat vrijwel altijd vermeld in de vacatures. Nadat deze is verlopen, raden wij u aan om ongeveer twee weken te wachten voordat u informeert naar een tussenresultaat.
U moet twee weken wachten na de aanmelddeadline voordat u erom vraagt.
Na het interview
Als je bent uitgenodigd voor een interview, heb je de eerste hindernis al met succes overwonnen. Na je sollicitatiegesprek moet je weer geduld oefenen. En in deze situatie kan wachten zelfs nog moeilijker zijn. Je weet dat je genoeg interesse hebt gewekt om persoonlijk met het bedrijf te praten. Maar heb je eindelijk van jezelf overtuigd of niet?
Meestal legt de persoon met wie u praat uit wanneer u feedback kunt verwachten. Als deze tijd is verstreken zonder dat het bedrijf contact met u heeft opgenomen, kunt u dit na een paar dagen vragen. Als er geen specifieke deadline is afgesproken, kunt u binnen een week na het gesprek vriendelijke vragen stellen.

De bedankbrief

Een goede manier om door de recruiter herinnerd te worden, is een subtiele, vriendelijke bedankbrief via e-mail die u twee of drie dagen na het interview verstuurt. Bedankt voor de kans om jezelf persoonlijk voor te stellen en benadruk dat je uitkijkt naar binnenkort feedback. Schrijf zo’n bedankbriefje echter alleen als je er van overtuigd bent dat het interview goed is verlopen.
Middelen tot een einde: telefoon of e-mail?
Veel aanvragers weten niet goed hoe ze bij bedrijven naar de status van hun aanvraag moeten informeren. Omdat e-mails soms niet terechtkomen waar ze zouden moeten en de neiging hebben om verloren te gaan in de spamfolder, is het opnemen van de telefoon veel effectiever. Vragen per e-mail raden we alleen aan als u een specifieke contactpersoon bij de hand heeft, bijvoorbeeld de verantwoordelijke recruiter.

Tips voor lange wachttijden

Een bedrijf heeft tussen de twee en vier weken nodig om de aanvragen te verwerken nadat ze zijn ontvangen. Dat is frustrerend als sollicitant, je wilt immers weten waar je aan toe bent. Maar in plaats van alleen maar tijd te doden, kun je het productief gebruiken. Bijvoorbeeld door aanvullende sollicitaties te sturen. Als je wordt afgewezen door je favoriet, heb je in ieder geval andere opties. En het zou zelfs een mogelijkheid kunnen openen waar je nog niet eens aan had gedacht.

Geen antwoord is ook een antwoord

Bedrijven vertonen niet altijd goed gedrag als het om afwijzingen gaat. Als je al weken of zelfs maanden op een antwoord wacht en je wordt niet slimmer door te vragen, dan mag je er vanuit gaan dat deze baan niet meer werkt.
In plaats van je te laten knagen door frustratie hierover, kun je jezelf afvragen of je überhaupt wel wilt werken voor een bedrijf dat zijn sollicitanten zo weinig gevoelig behandelt. Alleen zij lijken zich ervan bewust te zijn dat het werkgeversmerk enorm lijdt onder dergelijke acties.

Do’s en don’ts bij het vragen

Laten we tot slot de belangrijkste punten nog eens samenvatten:
Do’s
• Blijf beleefd
• Geef bedrijven voldoende tijd voordat ze vragen
• Geef de voorkeur aan telefoon boven e-mail
Don’ts
• Oefen geen druk uit
• Vraag niet kort voor of kort na de aanmelddeadline
• Faal niet als u gefrustreerd bent