5 kilo in 10 weken afvallen

Vorig jaar heb ik een beslissing genomen: met Kerstmis wilde ik niet zoals gewoonlijk 2 – 3 kg aankomen, maar 5 kg afvallen! Om mijn doel te bereiken, heb ik deze afdruksjabloon gemaakt die ik aan de koelkast hing om mezelf elke dag aan mijn plan te herinneren. Op 23 december heb ik eigenlijk mijn doel bereikt: onze weegschaal toonde 62 in plaats van 67 kg. Hoe ben ik 5 kg afgevallen in 10 weken? Ik heb calorieën geteld. Dat betekent: ik schreef alles wat ik at in een app op. Daarbij zorgde ik ervoor dat ik een vermindering van ongeveer 500 calorieën per dag behaalde. Aangezien 1 kg lichaamsvet overeenkomt met ongeveer 7.000 kcal, verliest u elke 14 dagen 1 kg (14 x 500 = 7.000) en verliest u 5 kg in 10 weken zonder honger te lijden, zonder dure shakes of dure puntprogramma’s.

Naar mijn mening is het tellen van calorieën de eenvoudigste, goedkoopste en meest gezinsvriendelijke oplossing om op lange termijn op een gezonde manier af te vallen. Waarom dit werkt heb ik al uitgelegd in mijn artikel over het onderwerp afvallen. Calorieën tellen – is dat niet vervelend? Ja, het eten opschrijven is in het begin best vervelend – maar een broek die ik afknijp en gezondheidsachterstanden irriteren me zeker meer. Met gratis apps is het tellen van calorieën nu relatief eenvoudig.

Er is zelfs een scanfunctie waarmee je de barcodes van voedsel kunt scannen en direct de bijbehorende calorieën kunt zien. De app onthoudt ook veel gebruikte voedingsmiddelen, dus na een paar dagen duurt het maar een paar seconden om je standaard ontbijt te selecteren. Hoe weet ik hoeveel calorieën ik kan eten? Deze eenvoudige formule om het aantal calorieën dat je nodig hebt te berekenen is: gewicht x 24 x 1,2. Als alternatief kunt u ook zo’n slimme weegschaal gebruiken. Van deze waarde moet je dan tussen de 300 en 500 calorieën aftrekken, afhankelijk van hoe snel je wilt afvallen. U kunt extra calorieën verdienen door te sporten. Maar je moet jezelf zeker realistisch beoordelen. Mijn hardloop-app toont me bijvoorbeeld 550 verbrande calorieën als ik 60 minuten in een langzaam tempo hardloop. Deze waarde wordt automatisch verrekend met mijn beschikbare calorieën.

Welke voedingsmiddelen helpen je om snel en gemakkelijk af te vallen?

  • Groenten – omdat ze veel vitamines bevatten en, in tegenstelling tot fruit, nauwelijks koolhydraten.
  • Eiwit – omdat het je vult, nodig is om spieren op te bouwen en, in tegenstelling tot koolhydraten, niet door het lichaam kan worden omgezet in vet.
  • Goede vetten – bijvoorbeeld uit lijnzaadolie, zalm of noten. Ze zijn nodig voor het lichaam om hormonen en celwanden te produceren, en geven je een vol en gelukkig gevoel.

Bij het afvallen moet je eerder groenten eten dan fruit, proteïne in plaats van koolhydraten (je kunt theoretisch helemaal zonder koolhydraten) en beter omega 3-vet dan omega 6-vetten of transvetten uit gebakken goederen, fastfoodgerechten of snoep. over het algemeen nuttiger als eindproducten die vetten van lage kwaliteit en onnodige toevoegingen bevatten.

Welke aanvullende trucs kunnen u helpen sneller af te vallen? o Vermindering van koolhydraten!

  • 16/8 vasten = ontbijt overslaan en bijv. alleen eten tussen 12.00 en 20.00 uur o Neem zo lang mogelijk pauzes. Elke snack zorgt ervoor dat het insulinegehalte stijgt en dat de vetverbranding stopt.
  • Vermijden van lichte en magere producten. Hoewel deze minder calorieën bevatten, vullen ze je niet en kunnen ze onbedwingbare trek opwekken.
  • Het is beter om groenten te eten dan fruit. Als fruit, dan frambozen en bosbessen.
  • Drink geen vruchtensappen of fruitsmoothies !! Deze overspoelen het lichaam met fructose en zorgen ervoor dat het insulinegehalte explodeert.
  • Eet zo min mogelijk suiker of zoetstof. Erythritol is het beste alternatief en heeft geen effect op de insulinespiegels.